گروه : اخبار
تاریخ انتشار : 13/خرداد/1398
نویسنده : رضا صالح‌خیر
تعداد بازدید : 1547
کد خبر : 4178
تلاش برای رفع ضعف برقراری ارتباط در زمان طلایی بحران

وزیر ارتباطات خبر داد: تلاش برای رفع ضعف برقراری ارتباط در زمان طلایی بحران/ ستاره مربع‌ها از این پس به‌جای جیب‌بری به مردم خدمت ارائه می‌دهند

وزیر ارتباطات خبر داد: تلاش برای رفع ضعف برقراری ارتباط در زمان طلایی بحران/ ستاره مربع‌ها از این پس به‌جای جیب‌بری به مردم خدمت ارائه می‌دهند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تلاش این وزارتخانه بر رفع مشکل برقراری ارتباط در زمان طلایی بحران است، ارتقای روش‌‌های اطلاع‌رسانی در زمان بحران مانند اعلام هشدار از طریق ارسال پیامک، رسانه‌ها، فضای مجازی و عملکرد خوب نهادهای مرتبط با بحران، تلفات را در سیل اخیر کاهش داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، دکتر محمد جواد آذری جهرمی امروز در نشست مشترک با رئیس و دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به منظور توسعه همکاری‌ها به خصوص در شرایط بحران با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(س) و تبریک پیشاپیش عید سعید فطر،، گفت: ضعف ما در برقراری ارتباط پس از بحران است، هم‌اکنون امکانات و تجهیزات ارتباطی، مناسب است و تلاش داریم با کمک هلال‌احمر و سایر نهادهای مربوطه این مشکل را برطرف کنیم تا در زمان طلایی بحران ارتباط برقرار شود.

وی با تقدیر از تلاش‌ها و مجاهدت‌های مدیران، امدادگران و داوطلبان هلال احمر در سراسر کشور در سیل نوروز ۹۸، این حضور و خدمت‌رسانی بی‌نظیر در مناطق گسترده‌ای از کشور که همچنان در برخی مناطق ادامه دارد، ستودنی خواند و گفت: ۶۰ هزار نفر در سیل اخیر کشور پیامک هشدار دریافت کردند،به دلیل فعالیت به موقع مکانیزم هشدار و اطلاع رسانی و همچنین فعالیت رسانه ها و فضای مجازی، آمار تلفات پایین بود. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وی با تاکید بر اینکه در فرایند امدادرسانی نیز ارتباطات نقش گسترده ای دارد، گفت: زیرساخت های ارتباطی در سیل پلدختر کاملا از بین رفت و تمام کانال های زیرزمینی به وسیله سیلاب پر شدند اما ساعاتی پس از این حادثه، رومینگ روستایی برقرار شد و به عده ای از روستاییان دسترسی اینترنتی پیدا کردیم و از این طریق میزان خسارات مادی گسترده و عدم تلفات جانی در منطقه مطلع شدیم.

وی افزود: ایجاد زیرساخت‌های مناسب ارتباطی در بحران به محض وقوع حوادثی همچون سیل و زلزله، با همکاری هلال‌احمر در حداقل زمان انجام می‌شود، لذا در نظر داریم دکل‌های بادی در زمان بحران در مناطق حادثه‌دیده ایجاد شود که پژوهش‌های لازم برای تحقق این مهم انجام شده است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه سیستم ارتباط بی‌سیم هلال‌احمر از حالت نرمال به دیجیتال در ۱۷ استان کشور ارتقا یافته است، گفت: فناوری اطلاعات در خدمت رسانی هنگام بحران نقش کلیدی دارد، در مرحله پیشگیری از بحران و در بهبود خدمت رسانی باید از بحران ها درس بگیریم و بتوانیم این بحران ها را مدیریت کنیم. طبیعتا حوادث، اجتناب‌ناپذیرند، اما با مدیریت صحیح می توان در جهت کاهش عوارض حوادث، مدیریت کرده و با تجاربی که از حوادث اخیر کسب کردیم سرعت عمل، دقت و نحوه مواجهه با این حوادث را ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروز با استفاده از فناوری اطلاعات می توان از این حوادث پیشگیری کرد، اظهار کرد: ضرورت وجود سیستم اعلام هشدار و دور کردن مردم از نقاط پرخطر، بعد از حوادث طبیعی رخ داده در یکی دو سال اخیر احساس می شد که سیستم هشدار پیامکی سازمان مدیریت بحران در سیل امسال، نقش مهمی در کاهش تلفات حوادث داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این موضوع که پس از زلزله کرمانشاه متوجه شدیم که زیرساخت های ارتباطی هلال احمر به عنوان یک نهاد امدادرسان در کشور، از وضع مناسبی برخوردار نیست، افزود: مخابرات و جمعیت هلال احمر پای کار آمدند تا اینکه امروز بتوانیم از سه پروژه ارتباطی در حوزه امداد، نجات و خدمات داوطلبانه بهره برداری و رونمایی کنیم. امروز ۴۳۰ مرکز امدادرسانی هلال احمر در سراسر کشور به سامانه نورونتا متصل شده و ارتباطات پایدار در حوادث و بحران ها خواهند داشت.
وی نیاز هلال احمر به خدمات ام ام اس را نیز از دیگر پروژه های در حال پیگیری در این حوزه عنوان کرد و افزود: امروز در فاز نخست، زیرساخت ارتباطی ۱۷ استان کشور از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شد و مقدمات ویدئو کنفرانس و … نیز در آن فراهم می شود. همچنین کسی که نیاز به دریافت خدمات امدادی دارد باید کانال ارتباطی داشته باشد، بنابراین کد دستوری #۱۱۲* نیز به همین منظور به بهره برداری رسید تا موقعیت مکانی فرد حادثه دیده در هر نقطه ای از کشور با گرفتن این کد دستوری، به اپراتورها و سپس امدادگران هلال احمر اعلام شود. کمک های مردمی در حوادث نیز از طریق همین کد دستوری قابل جمع آوری خواهد بود.

آذری جهرمی با تأکید به اینکه نیازمندان به کمک در شرایط بحران باید کانال ارتباطی داشته باشند، گفت: خدمات دستوری ستاره مربع‌ها که همواره جیب مردم را خالی می‌کردند، ازاین‌پس قرار است با #۱۱۲* به مردم خدمت‌رسانی کنند و مردم می‌توانند در مواجهه با حادثه‌ای با شماره‌گیری این کد وضعیت خود را اعلام و اپراتورها نیز با شناسایی موقعیت آن فرد را به هلال‌احمر نشان می‌دهند. باید ستاره مربع‌ها را به‌جایی برسانیم که به مردم خدمت‌رسانی کنند،  این سرویس با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی این خدمات را به مردم ارائه می‌کند.

دکتر آذری جهرمی با تاکید بر اینکه امروز وضعیت ارتباطی به وضعیت مطلوب پس از شرایط بحران رسیده است، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر با کمک جامعه ارتباطی کشور و استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات، خودروهای ارتباطات سیار خود را به مناطق حادثه دیده می فرستد اما با تعریف پروژه هایی میان هلال احمر و پژوهشگاه فضایی، از این پس می توانیم از خدمات بالن های ارتباطی و دکل های بادی که به سرعت در منطق حادثه دیده نصب می شوند استفاده کنیم و از این طریق سرعت دایر کردن ارتباطات در بحران را به حداکثر میزان افزایش دهیم.
وی همچنین از توافق برای برگزاری سه مانور امدادی ارتباطی در سه نقطه کشور در سه فصل باقیمانده از سال ۹۸ خبر داد و گفت: بر این اساس پروتکل های استانداردی میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و هلال احمر و همچنین میان هلال احمر و سایر ارگان ها شکل می گیرد و ارتباطات بحران دایر می شود. نتیجه این اقدامات ما را به نقطه ای می رساند که در حوادث پیش رو آمادگی خدمات رسانی مناسب تر و سریع تر به مردم حادثه دیده را داشته باشیم.
دکتر آذری جهرمی از شفاف سازی جمعیت در زمینه کمک های مردمی به حادثه دیدگان نیز ابراز خرسندی کرد و افزود: این رویه هلال احمر قابل تحسین است و موجب می شود اعتماد همیشگی مردم را در کنار خود داشته باشیم. نظارت شفاف بر درآمد و هزینه کرد کمک های مردمی نیز ارتقای اعتماد اجتماعی به هلال احمر را در بر خواهد داشت.
وی با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص راه اندازی سامانه دولت که امدادرسانی را تسریع کند گفت: راه اندازی این سامانه به شورای دستیاران جوان سپرده شده و در حال مطالعه هستیم تا دارایی های دستگاه های مرتبط با بحران را روی نقشه ای جامع پیاده سازی کنیم. این نقشه که مراکز پمپ بنزین، انبارهای جمعیت، مراکز بسیج و … را نشان می‌دهد، مدیریت بحران را تسهیل می کند. در حوزه امدادرسانی هم سعی می کنیم نرم افزاری برای تقسیم عادلانه امکانات و کمک ها میان نیازمندان در زمان حادثه و بحران ها داشته باشیم.